Genètica de poblacions i evolució molecular

Asignatura del Grau en Bioinformàtica

Información académica

Codi:

Créditos:
5 ECTS

Idioma:
Anglès

Tipus d'assignatura: Obligatòria

Descripció

Aquest curs se centra en els conceptes fonamentals de l’evolució de seqüència d’ADN i proteïnes, des de la variació intrapoblacional fins a la comparació d’espècies, així com les seves aplicacions bàsiques. Els temes inclouen l’equilibri de Hardy-Weinberg, desequilibri de lligament i cartografia gènica, la teoria de la coalescència o proves basades en la neutralitat i la reconstrucció filogenètica. També s’exploren els principals algoritmes informàtics i programari per entendre els patrons i els processos subjacents en l’evolució de seqüència d’ADN (i proteïna), així com per construir arbres filogenètics.

Assignatura que pertany al Grau en Bioinformàtica, si ho desitjes pots consultar l'informació completa del curs.

Professor/a Càrrec

Julio Rozas

Doctor en Biologia (UB)

Biografia:

Catedràtic de Genètica des del 2009 a Universitat de Barcelona (UB) i membre del consell d'administració de BiB (Bioinformatics Barcelona). Julio Rozas es va llicenciar en Biologia per la UB (1985) i va obtenir el doctorat en Biologia a la mateixa universitat l’any 1990, sota la supervisió de la professora Montserrat Aguadé. Va obtenir una beca Fulbright de recerca postdoctoral (1991-1992) per treballar amb el professor Richard Lewontin a la Universitat de Harvard. Ha estat membre del consell d’administració de l’IRBio (Institut de Recerca de la Biodiversitat, 2008-2015) i el 2010 va obtenir el premi ICREA Academia.

Marta Coronado

Investigadora postdoctoral

Titulació:

Doctora en Genètica (UAB)
Máster en Bioinformàtica (UAB)
Grau en Genètica (UAB)

Biografia:

La doctora Marta Coronado Zamora és investigadora postdoctoral a l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE, UPF-CSIC), en el grup de Genòmica Evolutiva i Funcional, on fa recerca sobre el paper dels elements mòbils en l’adaptació de poblacions naturals de D. melanogaster. Va estudiar el Grau en Genètica i el MSc in Bioinformatics a la Universitat Autònoma de Barcelona, on actualment imparteix classes com a professora associada del Departament de Genètica i Microbiologia.

Alejandro Sánchez Gracia

Dades de contacte:
Ver perfil
Titulació:

Doctor en Genètica (UB) Grau en Biologia (UB)

Biografia:

Professor lector del programa Serra Húnter i director del grup de recerca en Genòmica Computacional i Evolutiva del Departament de Genètica, Microbiologia i Estadística de la Universitat de Barcelona (GME-UB), les línies d’investigació d’Alejandro Sánchez-Gracia se centren en la genòmica evolutiva i la bioinformàtica aplicada a l’estudi de la variabilitat genètica. També és codirector de l’espai de Genòmica Evolutiva i Bioinformàtica del GME-UB.

La seva tasca docent se centra en la genètica i genòmica i en l’evolució molecular, especialment en els seus vessants més computacionals. Ha publicat nombrosos articles revisats per experts sobre l’evolució molecular de famílies multigèniques del sistema quimiosensorial d’artròpodes, l’anotació i anàlisi de diversos genomes carismàtics d’animals i plantes i la història demogràfica i adaptativa de poblacions naturals de diferents espècies.

Rosana Cortés Garrido

Professora

Marta Puig Font

Professora

"
Dades de contacte:
Ver perfil
Titulació:
Doctora en Genética (UAB)

Licenciada en Biología (UAB)
Biografia:

Licenciada en Biología y doctora en Genética por la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Marta Puig es investigadora en el grupo de Genómica Comparativa y Funcional del Institut de Biotecnologia i de Biomedicina (IBB) y profesora asociada en el Departamento de Genética y Microbiología de la UAB. Su investigación se ha centrado siempre en la variantes estructurales y, más específicamente, en las inversiones polimórficas, y lleva más de diez años trabajando en la caracterización y el análisis de este tipo de variantes en humanos.

Joan Garcia-Porta

Doctor en Biologia (UB)

Biografia:

Biòleg evolutiu interessat a entendre els processos ecològics que produeixen i modulen la diversitat fenotípica i d’espècies, Joan Garcia-Porta encara la seva tasca de recerca des d’una perspectiva àmplia i es mou entre la filogenètica, la morfologia funcional, l’ecologia, la modelització estadística i la genòmica. Ha estat investigador en centres d’àmbit nacional i internacional, passant per Bèlgica, Austràlia i els Estats Units. Actualment, treballa al Departament de Genètica de la Universitat de Barcelona.

Vadim Pisarenco

Graduat en Bioquímica
Màster en Genètica i Genòmica

Biografia:

Vadim Pisarenco és estudiant de doctorat en Genètica al grup EGB (Evolutionary Genomics & Bioinformatics) de la Universitat de Barcelona, el projecte del qual se centra en l’estudi de genomes d’aràcnids i, més en concret, en la caracterització de genomes d’aranyes del gènere Dysdera, amb l’objectiu de resoldre diverses hipòtesis relacionades amb l’evolució d’aquests organismes.